Digital markedsføring - hvad handler det egentligt om, og hvordan går man igang? 🤔

Skal du igang med den digitale marketingsstrategi for din virksomhed? Få overblik og bliv klogere på, hvordan du planlægger dit indhold. Bliv endda inspireret til, hvordan du bør prioritere din tid.


Digital marketingsstrategi. SEO, SEM, E-mail marketing, video/billede produktion, content marketing, some, ppc, branding.

Digital markedsføring - hvad handler det egentligt om?

Digital marketing handler om at sælge og promovere tjenester og produkter ved at udnytte digital markedsførings taktikker – såsom social media marketing, search marketing, e-mail marketing, betalte annoncer med mere.

I bund og grund er digital markedsføring ganske enkelt markedsføring – altså, at du får dit budskab om dine kerneemner ud til dine besøgende.


Hav det rigtige mindset

Regel numero uno indenfor marketing er at have kunders rette og efterspurgte tilbud tilstede, når behovet opstår. I dag er dine kunder online. De hænger ud på de sociale medier, holder sig opdateret på nyhedssider & blogs og de søger efter det, de ønsker på Google, når de har brug for det.

En digital markedsføringsstrategi placerer dig i de samme kanaler, så dine kunder – eller potentielle kunder – kan se dig, lære mere om dig og endda stille dig spørgsmål for at kende dig, din service og produkter.

Hvis du lige er begyndt din digitale rejse, kan det føles overvældende at mestre alle de forskellige taktikker, der er indenfor digital marketing.

DET forstår jeg udmærket godt! Og JA, der er en masse forskellige tilgange og taktikker, du er nødt til at sætte dig ind i. Men nu skal du bare høre – de arbejder alle sammen for at udvikle et fundament for DIN virksomhed. Det betyder altså for dig, at du vil være i stand til at tiltrække et publikum, pleje dine forhold og give dine kunder tilbud, de sætter pris på og reagerer på.

Lad os se nærmere på, hvordan det sker.


Sådan fungerer digital markedføring

På mange områder er digital markedsføring af din service og produkter ikke anderledes fra traditionel markedsføring. I begge forsøger vi at udvikle et gensidigt forhold til kunder og skabe leads. Digital marketing har alligevel erstattet den traditionelle tilgang ved, at den er designet til at nå nutidens forbrugere.

Lad os tage et eksempel. Tænk på det sidste vigtige køb, du har foretaget – måske har du købt en bil, refinansieret dit hus eller skiftet kaffe-leverandør i din virksomhed. Lige meget, hvad det kunne være, så har du nok undersøgt internettet for at blive klogere på:

  • hvilke løsninger, der er tilgængelige for dig

  • hvem, der har stillet det til rådighed

  • hvilke andre muligheder, der er.

Din ultimative købsafgørelse har været baseret på de anmeldelser, du har læst, de bekendte du har hørt det fra, samt de løsningsforslag og priser, du har undersøgt på Google.


Strategi til digital markedsføring. Skab forbindelse til dine kunder, kend kunders problemer, del dit indhold på sociale medier (SoMe), interager med dine kunder, SEO, PPC, E-mail marketing.

De allerfleste købsbeslutninger starter online!

Når nu DET er tilfældet er en online tilværelse en absolut nødvendighed – uanset, hvad det er du sælger.

Nøglen er at udvikle en digital markedsføringsstrategi, der placerer dig alle de steder dine følgere og kunder allerede ”hænger ud”. Derudover skal du bruge en række digitale kanaler for at skabe:

  • Forbindelse til dine kunder…

  • Indhold til at holde dine kunder opdaterede med dine løsningsforslag til de problemer, de nu sidder med…

  • Indhold, som deles på de sociale medier

  • Interaktion med dem som venner og følgere af din service

  • Søgemaskineoptimeret (SEO) indhold, så det vises, når der søges efter den information DU skriver om

  • Betalte annoncer til at skabe trafik til din webside, hvor dine kunder kan se, hvad du tilbyder

  • Opfølgning på dine kunder med e-mail marketing for at være sikker på, at de fortsætter med at få de bedste løsninger til både deres nuværende såvel som de fremtidige udfordringer.

Når du sætter alle brikkerne i puslespillet sammen, vil du ende med en effektiv og let-betjenelig digital marketingsmaskine. Selvom det kan virke skræmmende at bygge denne maskine op fra bunden, kan jeg love dig for, at denne metode er lige så simpel og ligetil, som hvis du skulle lære og integrere én marketingstaktik ad gangen.


 

Content marketingsstrategi

Synes du, at en digital marketingsstrategi er en for stor mundfuld for dig og din virksomhed lige i øjeblikket, så kan du med fordel dykke ned i content-marketing - som jeg også har skrevet en brugbar artikel om.

13 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle