E-mail marketing

PLING – du har fået en mail. Du tjekker din telefon, og ser, at du gudhjælpende har fået en mail MERE fra en virksomhed, der vil sælge dig noget, fordi du før har købt et eller andet. Du swiper mailen væk, og så er den glemt fra dit sind.

E-mails fra virksomheder er desværre gået hen og fået kendetegnet SPAM for os forbrugere.

MEN… vidste du, at den faktisk ikke er helt væk fra din hukommelse? Og vidste du, at jo oftere du får den irriterende mail, at du faktisk er tættere på et køb?


Få dine kunder til at åbne din mail

Hvad kan du som e-mail marketingsansvarlig gøre, for at forbrugere (som mig) hurtigere får lyst til eksempelvis at købe en ny bog fra SAXO, købe det værktøj fra HARALD NYBORG, som netop nu er på tilbud eller vide mere om din ynglings mascara fra MATAS? Læs med og bliv klogere på, hvordan du som kommunikations- eller marketingsansvarlig kan løfte din virksomheds E-mail marketing.


Vær modig!

Ja, du ved allerhelst en del om emnelinjer i dine mails. Du ved udmærket, at du kan splitteste for at blive klogere på, hvilke formuleringer/farver/knap nederst på siden, der fungerer bedst. Du bruger personlige pronominer i forsøget på at skabe en personlig henvendelse til din potentielle kunde. Du skriver i aktiv form, for at fordre den potentielle købshandling, din modtagere helst skal foretage sig. Men gør du ikke lige præcis, som alle de andre marketingsansvarlige, som vil sælge sine produkter via e-mail marketing? Hvad med at prøve noget andet?

Gør hellere sådan...

Udforsk, hvad andre laver – gør så det modsatte. På den måde kan jeg som forbruger få øje på kontur, så jeg har en grund til at åbne din mail. Jo mere du tør, jo mindre betyder din emnelinje – du har jo prøvet med clickbait formuleret på forskellige måder:

· ”køb nu”

· ”30% rabat til dig”

· ”Super tilbud til dig”

Altså spalte op og spalte ned, du ved.


Giv dine modtagere noget andet, end de forventer

Det kan du selvfølgelig gøre på forskellige måder. Find på en historie og skriv den i storytelling-form: "Der var engang...". RÅB dit budskab eller du kan hviske det. Få dine modtagere at huske den første gang, de læste Harry Potter, første gang de hjalp deres far med at banke en skrue i et stykke træ eller første gang, de legede dress-up med veninderne. Din fantasi er det eneste, der sætter grænsen – udforsk den, lav et mindmap over dit produkt, som du vil have dine læsere at blive nysgerrige omkring.


Undgå at sælge i hver E-mail

Der er få produkter, der ikke har en historie bag sig. Det geniale med vores skrevne sprog er, at vi kan formulere et bestemt budskab på rigtig mange forskellige måder. Giv dine modtagere nyttige informationer og brugbare life-hacks istedet for at sælge dem noget. Gør dette 3-5 gange INDEN du rent faktisk fører dem ind på din købsside.


Vis dine kunder, hvor meget de kan lære af dig

Forbered dine mails sådan, at de får lyst til at læse mere, og danner en relation til jer og jeres brand. Med hensyn til de overstående eksempler om bøger, værktøj og make-up, kan du med fordel give læserene en fortryllende historie om, hvordan bøger kan forbedre livskvalitet, life-hacks og to-dos i forbindelse med at være kreativ med jeres værktøj og nyttelige tutorials for, hvordan lærer deres egne børn at undgå de fejl, du selv gjorde, da du startede at gå med make-up. Igen - det er kun DIN fantasi, der sætter grænserne, og du kender bedst jeres produkter (eller kan du få en fagperson at forklare dig det 😉).

 

Der er SÅ meget mere til e-mail marketing…

… og så meget mere, vi kan blive bedre til som e-mail ansvarlige.

Der er rigtig mange elementer, jeg kan dykke ned i, når det omhandler e-mail marketing. Nogle spørgsmål, andre har er:

  • Hvorfor får jeg ingen (eller få) tilmeldinger til mine nyhedsbreve?

  • Hvordan kan jeg bruge min viden – altså det mest tåkrummende banale råd – til at nå ud til mine læsere?

  • Hvor tit kan jeg faktisk tillade dig at sende mails?

  • Hvordan kan jeg bruge takkesiden på hjemmesiden til at skrive endnu bedre mails?

Alle disse spørgsmål vil jeg naturligvis give dig gode råd til i de kommende uger – og tro mig, det er guldværd, så følg endelig med 😉

6 visninger0 kommentarer