Facebook annoncering
Opdateret: 5. mar. 2020
Lav din annonce i annonceadministratoren på Facebook. Der er også nogle ting, du skal have styr på, før du går igang med at oprette den.

Overvejelser til din annonce på Facebook
Når du skal i gang med Facebook annoncering er der nogle ting, du er nødt til at tage stilling til. Det første – og faktisk det vigtigste – er målsætning. Målsætning er i bund og grund det, du ønsker at opnå med annoncerne.

Ønsker du at skabe kendskab til dit produkt/service, øge trafik på hjemmesiden, etablere lead-generering eller at få mennesker at købe fra din webside?
Når du så har bestemt dig for målsætningen, er det næste du skal i gang med at definere målgruppen. Målgrupper er de personer, du ønsker at ramme med din annonce – hvem er det, der skal vide noget om dit produkt/service, skrive sig op til dit nyhedsbrev eller købe dit produkt? Her oplister Facebook så 3 forskellige målgruppe-skabeloner: Gemt data, brugerdefinerede eller kopi. Samtidigt er det i på dette stadige, at du kan (og læg mærke til ordet kan) afsætte budget – altså, hvor meget du er interesseret i at betale Facebook for hvert klik – periode og tidsplacering. Du kan selvfølgelig også læse mere om målgruppeanalyse her.
Det sidste felt du skal definere, er selve indholdet af annoncen. Her laver du det indhold, som du viser målgruppen.
Hver opmærksom på, at du kan sagtens have flere annoncesæt inde under en kampagne, og så igen have flere annoncer under hvert annoncesæt, hvis du vurderer, at det er hensigtsmæssigt for din målsætning.
Du kan iøvrigt gå direkte ind i Facebooks kreative rum, oprette en mockup og lege med dine annoncer. Lav desuden en privat side på FB, ellers får du ikke lov til at lave dine annoncer (så kan du også teste og se, hvordan annoncen ser ud før alle andre ser den).