Facebook målgrupper defineret
Opdateret: 5. mar. 2020
Når du opretter din målgruppe i annonceadministrator på Facebook er der 3 forskellige måder du kan gøre det på:
1. Brugerdefineret
2. Gemt
3. Kopi

Brugerdefineret
Denne type er din egen data. Det kan eventuelt være
Din kundeliste
De besøgende, der har været på din hjemmeside
De personer, der har interageret med dig på henholdsvis Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest - eller et givent andet socialt medie.
Hvis du gør brug af din kundeliste, som du eksempelvis har e-mails på, skal du selvfølgelig være sikker på, at du har lov til det udfra de regler om persondataloven, der er - du skal unødigt få besøg af forbrugerombudsmanden.
Facebooks gemte data
Denne type målgruppe er baseret på den data, Facebook har på din målgruppe - og som du så vælger fra. Dette kan være:
Alder
Køn
Geografi
Interesser
Demografi
Job og uddannelse
Adfærd - skal din kunde evt. være ejer af mindre virksomhed, bruger han/hun OnePlus/iPhone osv.

Kopi målgruppen
Denne type kan du vælge, hvis nu du ikke helt ved, hvordan du skal definere din målgruppe. Hvis du f.eks. skal oprette en annonce, der har formål at sælge en tandforsikring, og faktisk ikke helt ved, hvordan denne person "ser ud", så kan du kopiere de personers adfærd, der har tidligere har købt en tandforsikring. Denne mulighed er meget praktisk i de tilfælde, hvor du ikke præcis ved, hvem du skal målrette dig efter: er der flest kvinder der køber? Hvor gamle er kunderne typisk? Hvilken farve hår har de? Bruger de mest mobil til at købe varer, eller foretrækker de at gøre det på PC? Disse svar kan ingen jo svare på - derfor er denne type af målgruppe hensigtsmæssig i nogle tilfælde.
Opret din annonce på Facebook
Læs med her, hvis du vil blive klogere på, hvordan du opretter en annonce på Facebook.