Søgeordsanalyse – Planlægning trin for trin

Opdateret: 5. mar. 2020

Få en søgeordsanalyse-guide. Skal du i gang med at optimere dine hjemmesidetekster og har du bestemt dig for, at SEO er vejen frem? Så bør en søgeordsanalyse, keyword planner, søgeordsplanlægning (kært barn har mange navne) – være dit første trin.


soegeordsanalyse-seo-google

Hvorfor er søgeordsanalysen så vigtig?

Med en søgeordsanalyse finder du frem til de søgeord, som dine kunder – eller potentielle kunder – søger efter på Googles søgemaskine. Ved hjælp af godt detektivarbejde, samtidigt med, at du prioriterer og sorterer, kan du effektivisere din målsætning (om det er lead-generering, trafik til din webside, få flere at købe eller noget andet). Du producerer altså content til din målgruppe, som de har behov for.


Hvordan går du så i gang med søgeordanalysen?

Du kan med fordel bruge google/ads. Det er lavet til betalte annoncer på Google, men fungerer faktisk rigtig godt til både annoncering og søgeordsanalyse. Det er selvfølgelig et ret vanskeligt program, hvis du ikke er vandt til det.

Screenshot-af-google-ads-find-keywords

Efter du har oprettet en bruger (pas på med at opgive kreditkort),

tryk på værktøjsnøglen

(værktøjer og indstillinger) > søgeordsplanlægning > Find frem til nye søgeord > skriv så de søgeord, du vil bruge, så vil Google ads. foreslå andre søgeord, som omhandler dit.


En anden måde at finde ud af, hvad der bliver søgt efter og, hvilke søgeord DU kan vælge at danne et univers omkring, er keywordshitter. Her skriver du bare de det søgeord, du har tænkt dig at bruge og så ”shitter” maskinen de søgeord andre søger efter, der omhandler dit søgeord – prøv det!


Google er også et værktøj i sig selv. Med en ganske almindelig Google søgning på dit søgeord, kommer søgemaskinen selv med en liste af ord, der bliver søgt på (Google suggest).


Screenshot-google-suggest-soegeordanalyse

Sortering og prioritering

Det er nu tid til, at du skal grovsortere relevante søgninger for at opbygge en liste over søgeord. Find 50 +/- keywords både enkeltord og sætninger. Det kan være svært at finde så mange søgeord, som faktisk handler om det samme, men prøv at tænke over – brainstorm om du vil – hvilke følelser dit produkt kan fremmes hos dine kunder, hvordan du/produktet kan gøre deres liv bedre osv.


Andre nyttige programmer til dig

Hvis du virkelig ønsker at gå i gang med at søgeordanalysen, kan du tilmelde dig StoryBase eller Keyword Tool Pro. Disse programmer er supergode, hvis du ønsker at finde longtail (lange) søgeord (som faktisk oftere er meget mere effektive en korte). Her kan du også se, hvor mange der faktiske søger efter de ord, som du har valgt at skrive indhold omkring, hvor Google Ads. kun oplyser gennemsnittet.


 

Google Ads.

Er du blevet interesseret i Google Ads., og de spændende ting, du kan bruge det til? Læs indlægget om Google Ads., og bliv inspireret til at tilrettelægge annoncer på Google med vigtige overvejelser og gode tips til dig.



49 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle